zaterdag 27 april 2013

lekker bakken week 2

Vandaag kwam ik bij een klant, wie ook druk in de weer was voor een verjaardagsfeestje van man en kind morgen. Volgens familie-recept maakte zij een Arretjescake. Een recept wat al jaren van oma op moeder op dochter, schoondochter etc. en inmiddels ook de kleinkinderen gaat en grote favoriet is. Dat maakt natuurlijk nieuwsgierig. En ik bofte want naast een lekker kopje thee stond voor mij ook een bordje met een stukje Arretjescake. Mmmm...

En wat super ik kreeg ook nog dit beroemde familie-recept mee naar huis. Direct na mijn laatste klant naar de winkel voor de ingrediƫnten. Morgen komt namelijk mijn oma uit Brabant op visite en dat is net zo'n lekkerbekje als ik ben. Ik heb een kleine verandering gemaakt aan het recept maar het is al goed gekeurd door manlief.

Hier het resultaat...

arretjescake
mooi zo'n zebrastreepje

arretjescake
natuurlijk eerst zelf voorproeven.

Het recept:

-125gr boter
-125gr frituurvet (zo'n hard wit blok)/
 mijn variant 125gr kokosvet (in de supermarkt te koop bij de kokosmelk etc.)
-125gr suiker
-2 eieren
-175gr gebroken mariakoekjes

Boter en vet au bain marie laten smelten, ondertussen de suiker en eieren mixen, de cacao erbij en mixen tot en gladde massa. Het cacaomengsel en het botermengsel mengen.Als laatste de gebroken koekjes erdoor roeren.
een bakblik bekleden met vershoudfolie en daarin het mengsel gieten. goed aandrukken en aflaten koelen. het chocolademengsel stolt tot een stevige chocopasta, echt heerlijk!

Geen opmerkingen: