zaterdag 8 november 2014

Gratis patroon 'snoep'zakje

Het is bijna 11november, Sint Maarten. Hier in de wijk word een lampion-optocht georganiseerd en mogen de kinderen bij mensen waar een kaarsje brand een liedje komen zingen.
Natuurlijk voor een beloning. Ons moppie van 2jaar zingt al de hele week over koeien met staarten en meisjes met rokjes aan. Ik vermoed dat er wel een beloning verdient gaat worden.
Om deze mee te kunnen nemen haakte ik een snoezig 'snoep'zakje voor haar.


Misschien hebben jullie nog tijd en zin om ook zo'n zakje te haken, ze zijn ook leuk om een kadootje in te geven of bijvoorbeeld haarspeldjes in te bewaren.
Daarom heb ik het patroontje voor jullie uitgeschreven.

Ik haakte met Phildar coton 3, naald 3.

Ik begin met de bodem. Haak in een magische ring of 6 lossen, 
Toer 1: 3 l en 17st. Sluit met een hv in de 3e l. 18 steken
Toer 2: 3 l, 2 st, (1 st, 2st), herhaal (...) nog 7x. Sluit met hv. 27 steken
Toer 3: 3 l, 1st, 2st, (1st, 1st, 2st), herhaal (...) nog 7x. Sluit met hv. 36 steken
Toer 4: 3 l, 1st, 1st, 2st, (1st,1st,1st), herhaal (...) nog 7x.sluit met hv. 45 steken
Toer 5: 3 l, 1st, 1st, 1st, 2st, (1st, 1st,1st,1st, 2st), herhaal (...) nog 7x. Sluit met hv. 54steken
Toer 6: 3 l, 1st, 1st, 1st, 1st, 2st, (1st, 1st, 1st, 1st, 1st, 2st), herhaal (...) nog 7x. Sluit met hv. 
63 steken


Je hebt nu een cirkel van 11cm doorsnede.

Haak nu in de achterste lus van iedere steek 1hv. 63 steken.


Sluit de ring niet maar haak spiraalsgewijs in hv 18toeren hoog.
Haak 1v en 1hv.


Haak 2l, en 'draai' je werk om zodat je de naald vanaf de binnenkant insteekt. 
En haak nog eens 4toeren hv, kant af.
Vouw de laatste 4toeren om.


Wissel van kleur en haak een leuk randje.
Ik haakte steeds 3v, 1picot (=3l, 1hv in de 1e l) helemaal rondom.


Het hengsel.

Voor het hengsel haakte ik een ketting van 41l.
Toer 1: in de 2l vanaf de naald 2v, 38v, 4v, en weer via de andere kant van de ketting, 38v, 2v,
sluit met hv
Toer2: 1l, 2v, 40v, 2v, 2v, 40v, 2v, sluit met hv.
Wissel van kleur.
Toer3: 2v, 41v, 2v, 2v, 2v, 41v, 2v, 2v, sluit met hv. 


Naai het hengsel aan het zakje vast op de dubbelgevouwen rand.

Het zakje is nu klaar, je kunt het naar hartelust versieren, denk aan sterretjes, hartjes of in mijn geval bloemetjes.

Bloemetje.

Haak in een magische ring 10v.
Wissel van kleur, haak 2l, 2st, 2l, hv herhaal nog eens 4x.


Naai de bloemetjes op het tasje, et voila!






Voor de stevigheid bij het dragen met inhoud, knipte ik van vrolijk karton een cirkel met een doorsnede van 11cm en legde deze onderin het tasje.

Hopelijk is mijn uitleg duidelijk, komen jullie er niet uit, laat het me alsjeblieft weten.

Liefs Joyce 









1 opmerking:

Crealice zei

ontzettend leuk tasje/mandje. Je kunt er idd van alles in doen.